Miércoles 7

[sin] MEDIO RURAL

[don’t] RURAL ENVIRONMENT

(English below)
[Después de comer] 
 [After lunch]

Serie: Libres | Series: Free

Capítulos III y IV

Episodes III and IV

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

[Al atardecer. Huerto de dios] 
 [After sunset. Huerto de dios] 

la madre

La Madre, una historia de colonialismo industrial | Mother, a story of industrial colonialism

[Colectivo Brumaria. Spanish. 2012. 50′]

La Madre, una historia de colonialismo industrial, es el debut en el cine documental del Colectivo Brumaria. Sus 50 minutos de duración encierran buena parte de las claves que explican el ascenso, consolidación y posterior derrumbe del emporio industrial levantado en torno al plomo por la francesa Société Minière et Métallurgique de Peñarroya. Pero La Madre relata, sobre todo, una historia social. Su principal valor reside, por tanto, en su capacidad para interpretar -a partir de un rico conjunto de testimonios orales, documentales y materiales- el contexto cultural generado por la industrialización y el colonialismo económico en el norte de la provincia de Córdoba.

Mother, a story of industrial colonialism, is the debut in documentary cinema of the Brumaria Collective. Its 50 minutes enclose many of the keys to explaine the rise, consolidation and subsequent collapse of the industrial emporium built around lead by the French Société Minière et Métallurgique de Peñarroya. However, Mother recounts, foremost, a social history. Its main value lies, therefore, in their ability to perform -from a rich set of oral, documentary and material testimonies-the cultural context generated by industrialization and economic colonialism in the north of the province of Córdoba. 

http://www.documentallamadre.com/

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

fracking

La sombra del fracking | Fracking shade

[Dani Amo, Rosa Martínez. Spanish. 2012. 23′]

La sombra del fracking, un documental realizado por Dani Amo y Rosa Martínez, cuenta como el fracking está llegando a nuestro país sin que las administraciones informen claramente de los permisos que están concediendo y sin que la población sea consciente de los riesgos que supone esta técnica.

Además de recoger las evidencias de contaminación y terremotos que la fractura hidráulica ha provocado en Estados Unidos y otros países, La sombra del fracking advierte de los peligros para la salud humana con una entrevista a Nacho Santidrián, cirujano oncológico del Hospital de Cruces.

En el documental participan también algunos miembros de las plataformas antifracking de Alava y Burgos y del director de Radio Valdivielso, que cuenta como el fracking amenaza este valle burgales.

Fracking shade, a documentary by Dani Master and Rosa Martinez, tells how fracking is coming to our country without the authorities clearly informing about the permissions they are granting and without people being aware of the risks of the technique.

Apart from collecting evidence of contamination and earthquakes caused by fracking in the United States and other countries, Fracking shade warns of the dangers to human health with an interview with Nacho Santidrián, oncologic surgeon at the Hospital de Cruces.

The documentary also involved some members of the antifracking platforms in Alava and Burgos and the director of Radio Valdivielso, which explains how fracking is threating this valley.

https://vimeo.com/46871495

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

[Antes de medianoche] Cine liberado al dominio público
[Before midnight] Cinema released into the public domain 

night

La noche de los muertos vivientes | Night of the living dead

[George A. Romero. English, Spanish subtitles 1968. 96′]

Los zombis son unos  seres legendarios del floclore haitiano, muertos reanimados a través de vudú. Si bien esta película no fue la primera en hacer películas sobre muertos vivientes, ha sido considerada la creadora del arquetipo zombi en la cultura popular, al incorporar varios de los elementos característicos en adelante de este tipo de criaturas. De este modo, el zombi pasó de ser un ser servil controlado por un brujo a un caníbal incontrolable.

Este monstruo moderno ha sido visto como un medio de comentario social por los analistas del cine, pese a que su creador dice que no hace crítica social con zombis, si no crítica social como excusa para hacer películas de zombis. Eso no explica porque el zombi ha sustituido en gran parte al vampiro como no-muerto movido por el hambre en la mitología moderna. Frente al terror a la agresión sin justicia del aristócrata que sale del castillo para chuparte la sangre, el temor a las hordas hambrientas de personas rodeadas de sangre -y a convertirte en uno de ellos-. Es significativo que para Romero los villanos en sus películas son siempre los vivos, no los muertos.

En La noche de los muertos vivientes, éstos vuelven a la vida y aterrorizan a un grupo de personas, atrapadas en una granja de la Pennsylvania rural.

Zombies are legendary beings from the Haitian floclore, voodoo-reanimated deads. Although this film was not the first to make films on undeads, has been considered to be the creator of the zombie archetype in popular culture, by incorporating several elements later characteristic of such creatures. Thus, the zombie went from a servile being controlled by a wizard to an uncontrollable cannibal .

This modern monster has been seen as a means of social comment  by film analysts, even though his creator says not to do social criticism with  zombies, but social criticism as an excuse to make zombie movies. That does not explain why the zombie has largely replaced the vampire as the undead motivated by hunger in modern mythology.  Despite of the terror of the aggression without justice by the aristocrat who leaves the castle to suck your blood, the fear towards bloody starving mobs -and to become one of them-. Is meaningful that, for Romero, the villains in his films are always the living, not the dead.

On Night of the living dead, they come to life and terrorize a group of people trapped in a farmhouse in rural Pennsylvania.

http://archive.org/details/NightOfTheLivingDead-MPEG

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s